Bidden & Vasten (2-8Sept24)

Van 2 tot 8 september zetten we – samen als Kerk – een week apart om het nieuwe seizoen/schooljaar aan God in gebed op te dragen.

We willen je deze periode persoonlijk uitdagen om:

  • God verwachtingsvol te aanbidden
  • uit te stappen in dankbaarheid
  • te luisteren en Gods stem te verstaan
  • vol geloof te bidden voor doorbraken

GEBEDSFOCUS VOOR CLC LEUVEN

  • Bid voor meer van Gods aanwezigheid, het verlangen om God te kennen & diepgaande relaties in onze teams en connectgroepen.
    • Huidige connectgroepen / nieuwe connectgroepen
    • Next gen: CLC Kids, Alive & Kicking (jongeren), CityPoint (jongvolwassenen)
    • Worship- & Productieteam
    • Communicatie- & Translation team
    • Gebeds- & Careteam
    • Welkom- & Eventteam
    • On the Road (discipelschap & cursussen) & teaching team
    • Kernteam, teamleiders, connectgroepleiders.
  • Bid dat we als Kerk zullen uitreiken naar meer van God, uitreiken naar elkaar en uitreiken naar de wereld rondom ons.
    • Serve-A-Life team (missie)
  • Bid voor Leuven: voor de bestuurders, voor inwoners & studenten. Dat mensen God mogen vinden.

PERSOONLIJKE GEBEDSPUNTEN

Je kunt je persoonlijke gebedspunten doorgeven via dit formulier zodat ons gebedsteam extra voor jou kan bidden.

WORSHIP- & GEBEDSAVOND

Op woensdag 4 september ben je van harte welkom om samen te (aan)bidden op onze Worship- & Gebedsavond in het Goede Boek in Leuven van 20u tot 21u30 (Tervuursesteenweg 194).

HOE KAN JIJ VASTEN?

Vasten is een van de minst gekende, minst geliefde en minst toegepaste praktijken in het christelijk geloof. Het doel van vasten is om dichter bij God te komen. Bijbels vasten gaat over het tijdelijk uitschakelen van afleidingen voor een geestelijk doel. Vasten is niet jezelf pijnigen omdat Jezus wil dat je afziet. Het is de verbinding verbreken met dingen rondom je opdat je dichter bij God zou komen.

TYPES VAN VASTEN

In tegenstelling tot wat je zou denken, is vasten haalbaar voor iedereen omdat er verschillende manieren van vasten zijn, manieren die je misschien nog niet kent. Vasten gaat over je hart, niet over de juiste manier. Het gaat niet over het juiste type of de juiste lengte maar over een juist hart, een juiste motivatie, een juiste houding. Het doel van vasten is dichter bij God te komen, niet om af te zien ook al houdt het altijd een beetje een persoonlijke uitdaging in.

  1. Activiteiten Vasten

Dit is een goede manier om kennis te maken met het vasten. Het is ook een goed alternatief voor mensen die omwille van welke reden dan ook (bijv. gezondheid) niet in een andere vorm van vasten kunnen of willen deelnemen.

Je stopt gedurende een periode met bepaalde activiteiten zoals sociale media, televisie kijken, gamen … om je meer te focussen op God. Na deze periode breng je datgene waar je eigenlijk proportioneel teveel tijd aan spendeert weer terug in balans in je leven.

In deze tijd en in onze huidige maatschappij waarin er zoveel afleidingen zijn, is dit een heel effectieve manier van vasten. Het doel van vasten wordt zeker bereikt, nl. afleidingen vermijden en de vrijgekomen tijd besteden aan iets dat je geestelijk voedt.

  1. Selectief Vasten

Al die tijd had ik geen wijn of vlees of andere lekkere dingen gegeten.

(Daniel 10:3 HTB)

Hierbij schrap je tijdelijk bepaalde voedingsmiddelen of dranken. Bijvoorbeeld: koffie, alcohol, vlees, fast food, snoep …

  1. Gedeeltelijk Vasten

En Cornelius zei: Vier dagen geleden had ik tot dit uur toe gevast, en op het negende uur bad ik in mijn huis.

(Handelingen 10:30 HSV)

Ze rouwden, jammerden en vastten tot de avond viel voor Saul, zijn zoon Jonatan en het volk van de Heer, het volk van Israël, omdat zij in de strijd waren gesneuveld.

(2 Samuel 1:12 NBV)

Bij dit type vasten dat ook wel eens het Joodse Vasten wordt genoemd, wordt er ’s morgens en ’s middags niet gegeten. Dit kan tijdens een bepaalde tijdspanne of van zonsopgang tot zonsondergang.

  1. Volledig Vasten

Al die tijd at Jezus niets en op het laatst kreeg Hij honger.

(Lucas 4:2 HTB)

Er wordt enkel water gedronken of met water verdunde sappen als alternatief. Dit is niet iets wat je zomaar eventjes doet zeker niet als je moet gaan werken. Het is niet de bedoeling dat je werk, je gezin of je gezondheid er gaat onder lijden. Doel is niet afzien maar dichter bij God komen.